divendres, de febrer 12, 2010

Kungsberget

Ahir no vaig escriure cap post perquè vaig arribar molt cansat a casa ja que vam anar a esquiar. A una hora de Trödje, tenim unes pistes que es diuen Kungsberget (La muntanya del rei) un petit turó que està prou bé per anar-hi a esquiar:


Els dijous per la tarda també està oberta de 18 a 21. Així vam aprofitar per anar-hi la Stina, en Bengt, la Maria i jo. La veritat és que en tres hores vaig aprendre a esquiar prou bé per baixar amb seguretat una pista vermella, espero no oblidar-ho com vaig fer amb el snowboard. La Maria, que ha fet de monitora d'esquí uns quants cops a Àustria, em va ensenyar molt bé a esquiar! Aquí posaré uns quants consells que com a mínim em serviran a mi la pròxima vegada que vagi a esquiar, no els vull oblidar!

Al principi posar els esquis en cunya (V). Per girar, posar el pes a la cama contrària a la que vols girar així com SEMPRE tenir el pes endavant (totalment contraintuitiu). Si poses el pes enrere, caus. Quan vas recte, aixecar-te i quan vols girar, ajupir-te, per tal de posar més pes a la cama que vols. Finalment quan domines això, intentar posar els esquí en paral·lel quan gires i finalment intentar girar amb els dos esquís alhora.

Bé, és una cosa força teòrica però és que em faria molta ràbia oblidar-ho. Per últim, molt important fer estiraments al acabar, per sort jo avui no tinc agulletes però vaig carregar molt els músculs. M'ho vaig passar molt bé, ho repetiré segur! Per ara, no sé si m'agraden més els esquís o l'snowboard, tampoc els he provat molt, ara, vas més ràpid amb els esquís i jo ho he trobat més fàcil d'aprendre. Per cert, si algú té més consells per esquiar, que no dubti en dir-m'ho!

A continuació també m'agradaria parlar-vos d'una cosa molt interessant que he vist al gymnasium ("institut de batxillerat" pels que no ho recorden). Com vaig explicar, allà els horaris i les assignaturen varien per semestres, una mica com a la universitat. Cada assignatura és un curs i hi ha per exemple Matte A, B, C... Bé doncs, quan jo estava allà feien Mates C, Biologia A, Física A i alguna coas més. Actualment en el seu horari ara fan Física B, Ampliació de Mates o Biologia (opcional) idiomes (nivell 5), Religió i Societat. No he pogut anar a cap lliçó de societat perquè tenien un examen i m'hagués aborrit molt. L'exàmen però tractava dels medis de comunicació massius, us podeu fer una petita idea de què es fa a l'assignatura. A la classe que sí he estat i dues vegades és a la de Religió. Personalment, trobo que és una assignatura interessantíssima. Sincerament, la primera vegada que vaig veure que tenien religió em vaig quedar parat, no sabia ben bé què és el que farien, si els separarien per religions i cadascú trballaria amb la seva... tenia una mica la visió que es té de Religió a primària per exemple. Ara, després d'haver assistit a dues classes crec que és una assignatura que s'hauria de fer a la ESO (més que al tercer any de batxillerat, tot i que a aquesta edat són potser més madurs). A l'assignatura de religió s'ensenya en què creu cada religió i totes les seves costums. Des de la cristiana i tots els seus tipus, passant per les altres abrahàmiques (judaisme i islam) fins al budisme, xintoisme, i tot tipus de religions animistes. És una assignatura on expliquen l'orígen d'aquestes tradicions i el seu sentit i que ajuda a entendre molt més les altres cultures. Ahir, vam fer una representació del Pesach (la pasqua jueva) i ens van explicar què és el que mengen, quin és el "ritual" i el perquè de cada cosa.

Tenen un aperitiu en uns plats, normalment molt bonics, amb sis forats amb verdures (entre elles julivert) que simbolitzen l'esperança que té el poble jueu de poder créixer. També hi tenen un os de xai normalment (el que es sacrificava per aquelles dates). Troços de rave molt picant i molt fort per poder sentir el sufriment del poble jueu durant els temps (esclavitud, holocaust ...etc). També tenen aigua salada on hi suquen aquestes verdures que simbolitza les llàgrimes dels esclaus. Un ou que cremen simbolitzant els temples jueus cremats...

em deixo bastantes coses, però la veritat és que amb dues classes he après bastantes coses dels jueus que no sabia. (Ah! la professora no era jueva)

6 comentaris:

Anna ha dit...

M'agrada aquest post sobretot perquè hsa escrit bastant més que en altres ocacions i no t'has "amagat" amb tanta foto.

El tema de l'esqui-Snow no està malament però sota el meu punt de vista (no practicant)crec que seria algo així com anar en bici, que no s'oblida mai!

El segon tema ha estat bastant més profund. De la manera que l'has presentat més que RELIGIÓ seria com ÈTICA. Si ho fessín de la mateixa manera a ESPANYA que a SUECIA potser si que estaria bé, però jo, personalment estic en contra de fer cap doctrina religiosa en particular. Una cosa es explicar l'origen i l'altra és adoctrinar.
Bé crec que no era d'això però es igual.

Demà n'espero més!

Sastrey ha dit...

Però és que no adoctrinen, només expliquen cada religió, com és, en què creu, d'on surt, tradicions associades. A més, cada religió o cultura té la seva ètica associada, els seus valors etc. No m'extranyaria que hi hagués l'assignatura d'ètica (a Finlàndia sí que la tenen)

Unknown ha dit...

Personalment, crec que quan dius això de fer religió, per "culpa" de la societat, la gent ja ho veu com que ens posarem a resar el parenostre i això per què hi ha escoles religioses que ho fan. Per tant no veig viable una assignatura d'aquest estil que, en el fons, no deixa de ser cultura general, que és el què falta a espanya en conjunt.

Només diré una cosa més: Vull anar a la muntanya, vull sortir d'excursió, vull anar a esquiar! >_<

SastR'e.O ha dit...

Jo com a professional a l'esquí ja que fa poc faig fer una setmana d'esquí on he après tot el que sé U_U et dic que és més fàcil al principi (l'esquí) però mque l'Snow s'han d'apendre menys coses (per gent menys aplicada, ideal per tu).

Sastrey ha dit...

Has provat l'esquí I l'snow oriol? :)

Andrea ha dit...

Avui escriure en català per a que m'entenguin tots els lectors d'aquest blog.

Jo trobo molt interessant el tema de l'assignatura de Religió que comentes. Aquesta és precisament l'assignatura de Religió que defenso i que penso que hauria de fer tothom, ja que més que Religió és Cultura Religiosa. És a dir, es tracta de conèixer les diferents tradicions, les seves festes, creences etc. sense entrar en la qüestió de les conviccions personals de cadascú. Penso que és important saber què se celebra per Nadal o Setmana Santa o què representen les imatges d'una església. També és important conèixer les altres religions, penso que forma part de la cultura general. Ètica és una altra cosa, és una reflexió de com hem d'actuar en cada moment. Cada religió té la seva ètica, però son dues coses diferents.