dimarts, d’octubre 21, 2008

Falun

Bé, avui us parlaré de Falun, una ciutat situada al landskap ("província") de Dalarna. Dalarna és segurament coneguda pels seus cavallets de fusta (Dalahäster [Dalahèster]) normalment vermells i Falun us pot sonar per el color vermell-falun ^^.

Dalarna té altres ciutats (o pobles) pels quals vam passar fa dos anys com Orsa [Usha], Mora [Mura] o Särna [Sèrna] i el parc nacional on vma estar també, Fulufjälet [Fulufièlet]. Però jo us parlaré de Falun i no perquè m'hagi donat per parlar de Falun sinó perquè Falun és l'excusa per la qual no he escrit aquests dies...

M'explicaré millor ^^, el divendres per la tarda vam marxar (jo, la Stina i molts amics/amigues sues/seves) cap a Falun a una "trobada de joves" o uns "campaments però no en tendes".... una trobada dels joves de la missionskyrka [Mijunsshürka], un dels grups d'esglésies de suècia, per estar un cap de setmana a Falun i fer algunes activitats. La trobada era del SMU (Svenska Missionskyrka Ungdomar, joves de la missionskyrka).

La primera nit (la de divendres) vam fer un "city hunt", anar per la ciutat i fer coses (fer-se fotos a llocs concrets i fer accions). Això de les accions estava força bé, s'havia de llançar un piropo a algú, ballar al mig del carrer i que t'aplaudeixin... però no les van realitza gens bé la gent... simplement o es llançaven piropos entre ells o ballaven davant d'amics... no em va agradar com les realitzaven, però va ser divertit igualment!

El dissabte hi havia tallers, jo m'havia apuntat al de dibuixar manga (us havia dit que n'hi havia un de dibuixar manga? XD) El que passa és que la monitora no era gaire bona en el manga... al menys, l'estil que té no m'agrada, és el típic estil de la gent occidental que no en té ni idea de manga i es posa a dibuixar manga XD (perdoneu si sona despreciable però és que no és gaire maco...). Però fora de crítiques va ser molt divertit ja que podiem anar tots al nostre rotllo i jo feia temps que no dibuixava i em van sortir uns dibuixons ben macos (llàstima que no tingui scanner...) cosa que va atraure la curiositat de la gent.

El diumenge pel matí vam marxar cap a Gävle, i a la tarda teniem un concert-fika de la coral que està recol·lectant diners per anar als EEUU (ah, que no havia dit que estic en una coral... U^^) bé... això és una mica tot la meva excusa.... us deixo amb unes fotos de distracció i per donar color al post :D
Dalahäst, segur que n'heu vistFotos diverses de Falun

La plaça central de la ciutat

Ostres! Me n'oblidava! Havia de parlar de Falun (si us n'heu adonat, he parlat de cap de setmana... U^^). Falun està situat a Dalarna (bla, bla, bla....) És més petit que Gävle (per tant més que Sant Cugat), té uns 36.000 habitants i és famosa sobre tot per les seves mines de coure (que vam visitar fa dos anys) i pel seu color vermell. Una cosa que no entenc és la següent, jo sempre pensava que les mines eren de ferro (ja que el ferro, òxids, deixa el color vermell) el coure en canvi és de color verd (l'òxid)... no ho entenc molt bé, el cas és que les mines són de coure i el color carcterístic és el vermell (Vermell-Falun). El vermell-falun és el color del qual la majoria de cases de suècia estan pintades i jo juraria que és el color del ferro quan s'oxida...

Sobre el color diu la història que hi havia una cabra que tenia les banyes vermelles i es va dedicar a recórrer tota la ciutat de Falun tenyint-la amb el color de les seves banyes (donant cops amb les banyes) i així és com tot Falun va quedar vermella... bé, és una història interessant de la ciutat. Ara sí que ja estic! Alguna foto més:

Les mines de coure... com veieu, no n'estic gaire convençut de que sigui coure... ^^
Faluröd (Vermell de falun, o vermell falun) es veu que el pigment també ajuda a conservar la fusta.
Quasi totes les cases sueques són de color vermell falu

11 comentaris:

ORIOL ha dit...

Taylor hej! gillar allt som händer där uppe? och är kallt?
ni kommer att falla ägg, jaja
skägg fortfarande öka, jag är rädd för skägg ... Jag fick den i halsen Jag kan bita mig när som helst.
hej när vi kommer tillbaka


u a traduit el google languaje tools jaajja.
pos eso q vagi b! ens veiem

Unknown ha dit...

xDD

estava flipaaaaaaaaaaaaant! dioos! xD

que bo!

bwaaah que guai esta el poble aquest no?

i lu dels colors... ja ho preguntare a la M simon a veure que :D

i hmmm que guai aixo del city hunt no? xD


apa que vagi be!

Ara has actualitzat molt! xD

vinga apa adew!


FeRr

Anònim ha dit...

Hola, penso que el coure es vermellós,i quan s'oxida es torna com de color més fosc, com més brut.
És quan es convina amb oxigen i clor que agafa el color verdós que tu dius.
Isabel Maria

Carles ha dit...

Hola Marc.
Sóc un nou lector del teu bloc (molt interessant), en Carles Navalpotro, que dissabte vam sopar a casa vostre i en Jaume ens va explicar això del bloc.

Com a químic, hauria de poder dir alguna cosa del coure, però com que no he mirat res ho faré de memòria.
D'una banda sí és cert que el coure dóna sals i derivats verds i blaus (el famós sulfat de coure pentahidratat), però el que jo recordo de la seva extracció és que es fa en forma nativa, no com a òxid o sal, o sia, tal i com el veus en un tub dels que posa el lampista.

Si trobo una estona per mirar-ho ja t'ho diré, i així tindré una excusa per fer un altre comentari.

Segueix passant-ho tan bé com sembla!

Jaume ha dit...

El tema del color és interessant!
Jo he vist un enllaç en anglès on en parla: http://www.falurodfarg.com/frf_templates/Page.aspx?id=258

Sastrey ha dit...

Oh quina il·lusió! 5 comentaris de cop!! Moltes gràcies per les respostes i l'interès sobre això del color del coure, és realment interessant ^^

Sastrey ha dit...

hahaha no ues fieu dels traductors automàtics XD!! És difícilíssim d'entendre hahaha (s'entén però no té cap frase gramaticalment bé XD)

Anònim ha dit...

Ei cousinuuuuu! Veig que vas estar força entretingut, ehhh? sisisi, turisme y a sobre diversió. Quina enveja coxinota que em fas. Sniff, sniff... Jo tb vuuuuuul!!!

PD: Per cert, la Marta Simon encara es la profe de siencies? Jo em pensava que encara hi havia el super hiper mega Joan Enric!

PD2: cada cop el salo es més aprop... queden 9 dies...

Anònim ha dit...

Wie du siehst, wird dein Leserkreis immer grösser.

Ich habe übrigens den schwedischen Text von deinem Freund Oriol mit dem Google Language Tool wieder ins Katalanische zurückübersetzt und das gab nur ein paar etwas wirre Sätze.

jM ha dit...

YAHHMANN

sembla que estas disfrutan la teva estada al nord??

m'en alegro!!

la foto de la mina, sembla rollo mina warhammer dels enanos,jajaja

enga company, cuida't molt

and don't loose the bartowski style!!

Carles ha dit...

Marc,

Això del coure podria ser una mica massa llarg d'explicar. Val més donar una ullada a la viquipèdia (http://ca.wikipedia.org/wiki/Coure) o a qualsevol altra web que en parli.

Això del color de Falun ha estat una bona excusa per repassar uns quants conceptes metal·lúrgics.