dijous, d’octubre 09, 2008

Els Noms - Namnen

Per petició popular (o més ben dit, d'un/a lector/a en concret) escric aquest post sobre els noms. Parlaré potser doncs, dels noms, cognoms típcs i potser els que més m'hagin sobtat (o cridat l'atenció).

Començaré per la part més "fàcil" que són els cognoms. El cognom més típic serà segurament Svensson però en realitat tots els acabats en -son són comuns (alguns us sonaran i tot). Així tindrem: Eriksson, Karlsson o Carlsson, Andersson, Bengtsson, Larsson, Iskasson, Johansson, Gunarsson, Niklasson.
-son, com segurament sabreu, vol dir "fill de.." (com el -ez en castellà o -is en català) i a diferència de a la península ibèrica, un Sanchez era fill de Sancho només pel segle XIII, a Suècia va durar fins molt més tard. A la pel·lícula que vaig veure d'Arn el primer rei es diu Knut Eriksson (amb el que se sap que el seu pare es deia Erik) i el fill del rei es diu Erik Kuntsson. També existia per les noies la terminació -dotter: Cecilia Algotsdotter. Si no m'equivoco a Islàndia segueixen tenint aquest sistema amb -son (o -sen) i -dóttir. Per exemple, en Gudjohnsen és segur fill d'un tal Gudjohn.

Continuaré amb noms típics, per nois se m'ocorren: Anders, Johan, Jonas, Erik, Lars, Gustav, Andreas i Oskar. Per noies poden ser: Karina, Kristina, Linea, Sara, Maria, Amanda, Åsa [Osa] i així un nom que se m'ha quedat (poc comú) és el d'una noia que es deia Tuwe.

Finalment algunes "curiositats" de la meva classe, hi ha molts immigrants (de pares no suecs) i un amb el que vaig força es diu Hossain (com en Saddam) de cognom, diu que té cognom de terrorista XD
Hi ha una noia que es diu Bond (com en James, 007) de cognom (aquesta és sueca). I una altra que es diu Martínez Benavides (com podreu suposar) és sudamericana.

4 comentaris:

Unknown ha dit...

Es curios aixo dels noms.

I no passa com aqui que els cognoms son de les professions o quelcom per l'estil?

Interessant, interessant...

FeRr

jM ha dit...

que caxondo tenir un hossein i un bond a la classe... al igual no et fas unas risas!!
jajajaj

ja has mirat chuck??

enga cuidat crac!

malet

Anònim ha dit...

Hola primituuuuuuu!
Merci per accpetar la meva petició... jejeje.

Realment interesant, sisisisi. Espero que la companya Bond no tingui llicencia per... bé per tu ja saps que.

Espero saber de tu ben aviat!

Visca els FRIKIIIIIS

Jaume ha dit...

Molt bé.
Suposo que també n'hi deuen d'haver que tenen significat, tal com vas comentar amb Björn, que vol dir ós, no?
n'hi ha més?
algun amb significat , com els nostres dolors o remei? rosa, margarida, narcís, ...