dijous, de setembre 11, 2008

Menjant Surströmming

Bé, el dissabte passat vam menjar Surströmming [Sürströming amb la ö i ü alemanyes]. El Surströmming ve a ser els calçots que mengem a Catalunya en el sentit de que és un menjar típic que es menja en un temps en concret. El Surströmming és un peix fermentat que es menja per l'agost (principis de septembre en el nostre cas) i que, si és apreciat, ho és al nord de Suècia (la meitat nord) i de Norruega més al sud de Gävle (crec) ja no és tant típic.

El Surströmming té una característica que el fa molt conegut: fa molta pudor!
Aquest peix s'ha de menjar a l'exterior, al jardí per exemple, perque sinó deixa la casa amb un bon perfum. El peix però, no té el gust que desprèn amb l'olor, és un peix força salat.

Abans d'obrir les llaunes ja me n'havien parlat del peix i de l'olor i van sortir algunes anècdotes de l'estil "Un dia estava a Kiruna [Shiruna] i em pensava que hi havia un fallo amb el clavegueram, però no, estaven menjant Surströmming".
La veritat és que fa força por haver de menjar-se allò després de sentir les anècdotes (no és obligatori! però ja que és una tradició ho volia provar).
Així que vam obrir les llaunes (que deixen anar molt de gas quan les obres "xxxxxxxxxxxxxx") però no feia gens d'olor... i vaig olorar la llauna i també es podia soportar. Però quan van remoure-ho una mica i me'n van posar un al plat vaig començar a sentir una flaira....bufff, aquest peix sí que fa l'olor que diuen.

Vaig aconseguir menjar-me'n dos, i ja us dic, si no crec que no és el més bo del món és perquè són massa salats, no per l'olor. Vull dir que és una cosa suportable i que per ser la primera vegada, menjar-ne dos està molt bé.

El surströmming es pot menjar sol o en un entrepà amb tomàquet, patates (que en mengen molta aquí) i ceba entre d'altres coses; jo me'l vaig menjar en l'entrepà...però en Bengt (el pare Nyman) i un convidat que teniem s'ho menjaven ben entusiasmats sol.

Aquí teniu alguna foto:

A veure com em menjo això...
Pescant surströmming
Pescant més Surströmming i desitjant poder deixar ja la llauna...

3 comentaris:

Anònim ha dit...

Sóc una gran cuinera,(tu ho has comprovat) i estic molt interessada en menjar aquest peixet "in situ",( no val fora de espai geogràfic adient). Ja em diràs dia i hora per poder fer la prova, actualment tinc tots els dies disponibles. Un petó .
Et dono una pista sóc molt dolenta en informàtica, sense ajuda del teu pare no me'n surto.

Unknown ha dit...

Eii!!

Si que fas cara de circumstancies a la ultima foto xD

Jaja Esta be!

Mes que un diari de viatge... podries fer un diari gastronomic de suecia no? xD

apa que vagi molt be! ^^



FeRr

Sastrey ha dit...

argh... no sé qui ets anònima XD

he comprovat que ets gran cuinera... dolenta en informàtica...hmm... hauré de pensar una mica...

Sobre això del diari gastronòmic...havia pensat de fer-li una foto cada dia al dinar-tiberi ke em menjo per què flipeu...

Avui he menjat un bon plat de pasta (criticada pels italians xD) i una amanida ben bona amb tonyia i soja o el que sigui allò blanc... ja veureu